פיזיותרפיה

פיזיותרפיה התפתחותית הינו תחום העוסק בטיפול בילדים המציגים עיכוב בהשגת אבני הדרך המוטוריות וכן ברכישת מיומנויות מוטוריות. הטיפול הפיזיותרפי נותן מענה לצרכיהם המוטוריים של הילדים על מנת לאפשר להם להגיע לעצמאות מרבית ולשילוב בחברה. 

בקרב הילדים בגנים ניתן למצוא ליקויים מוטוריים שונים כמו מתח שריר פתולוגי (גבוה או נמוך), גמישות יתר מפרקית, חולשת שרירים, בעיות בשיווי משקל וקואורדינציה וכן סיבולת ירודה. 

הטיפול נותן דגש על השגת מרכיבי תנועה חדשים, לימוד תפקודים מוטוריים שטרם הושגו, חיזוק שרירים, שמירה על מנח גוף נכון, אורך שרירים ומתן עצמאות וניידות. 

מטרות הטיפול הפיזיותרפי הן שיפור התפקוד המוטורי לשם עצמאות במיומנויות היום יום והשתתפות מרבית בפעילות החברתית. 

התנועה היא מרכיב מרכזי בהתפתחות המשחק הפעיל ומטרת הטיפול היא לקדם את המיומנויות המוטוריות החברתיות, את הבנת העולם ובנוסף לאפשר משחק עם ילדים נוספים.

הפיזיותרפיסט מהווה חלק מהצוות הרב מקצועי ותפקידו לבצע הערכה פרטנית לכל ילד, אשר בהתאם לממצאי ההערכה משולב הילד בטיפול פרטני או קבוצתי, וכן ניתנת הדרכה לצוות הגן.


כיצד מתבצע הטיפול הפיזיותרפי? 

בטיפול פרטני נתמקד ביצירת קשר והכרת הסביבה הטיפולית. נבצע הערכה ובהתאם לממצאיה ולצרכיו של הילד נעבוד על מיומנויות מוטוריות אותן נרצה לשפר.

לרוב נתרגל את המיומנויות דרך מסלולים מוטוריים הכוללים 2-3 פעולות מוטוריות מגוונות. לדוגמה: הליכה על קורת שיווי משקל, קפיצה בין חישוקים וזריקת כדור לסל. 

סוג זה של טיפול מתבצע תוך משחק המהווה גורם מוטיבציוני לתנועה ומותאם ליכולותיו של הילד, בדגש על הנאה מתנועה וחיזוק תחושת המסוגלות. 

טיפול קבוצתי - מתרחש במרחב הגן או בחדר הטיפול. הטיפול הינו מובנה ולרוב יכלול שיר פתיחה, מסלול המורכב ממספר פעולות מוטוריות ומשחק או שיר במרחב.

טיפול מסוג זה מאפשר המשך התקדמות מוטורית בנוסף למטרות החברתיות שקבוצה עם בני גילו מזמנת וכוללות התייחסות לאחר, המתנה בתור, התמדה גם בנוכחות של ילדים נוספים והעברה של מיומנויות עליהן עובדים בחדר הטיפולים למרחב הגן.

סביבת החינוך - במקרה זה אנו בוחרים להתערב בסדר היום של הילד/ה על מנת לשפר את תפקודו בסביבה זו. לדוגמה כאשר הילד מציג קושי בסיבולת הכללית ייתכן ונבחר להתלוות אליו לטיול במסגרת החינוכית, או לחילופין בזמן חצר שם ננסה לעודד שימוש במתקני החצר השונים ולהאריך את זמן הפעילות. בהתערבות שכזו אנו מרוויחים את השתתפותו של הילד בפעילויות היום יום ואת העברת דרכי הפעולה לצוות המטפל במסגרת החינוכית.

הטיפול הפרטני והקבוצתי מבוסס על מודלים מוכרים של עבודת הפיזיותרפיסט עם התאמות ספציפיות אשר נותנות מענה לצרכים הנוספים של הילד ולקשייו . במסגרת קבוצת קואורדינציה ושיווי משקל הילדים מתנסים במשימות מוטוריות המצריכות שווי משקל וקואורדינציה, בהתאם למצופה בגילם ועל פי יכולתם. 


נועם מערכות, נועם מערכות טיפול, נועם מערכות טיפול וחינוך, פיזיוטרפיה לילדים על הרצף, פיזיוטרפיה אוטיזם, אבני דרך מוטוריות, טיפול פיזויוטרפי, ליקויים מוטוריים, למידה, יכולת דיבור, ילדים עם עיכובים התפתחותיים, שמרית בן טור, פיתוח כלים, עצמאות, רווחה חברתית. תוכנית טיפול, התארגנות מוטורית, גני תקשורת, טב"ם, טיפול בריאותי מקדם, גני תקשורת, אוטיזם, ילדים אוטיסטים, על הרצף
logo בניית אתרים